AI dla biznesu


Sztuczna inteligencja odgrywa coraz istotniejszą rolę w biznesie. Dotyczy to nie tylko największych
korporacji, ale i mniejszych firm, które chętnie korzystają z narzędzi bazujących na algorytmach
uczenia maszynowego. Przyjrzyjmy się zatem, jak można wykorzystać AI w biznesie i dlaczego warto
to robić.

Do czego można wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie?

Sztuczna inteligencja ma przede wszystkim pomóc przedsiębiorcom:

  • zaoszczędzić czas i pieniądze,
  • zautomatyzować rutynowe prace,
  • usprawnić procesy,
  • zwiększyć efektywność i produktywność.
    W jaki sposób możesz wykorzystać to w swoim biznesie? Przyjrzyjmy się kilku przykładom.
    Zacznijmy od tego, że sztuczna inteligencja pomoże ci zarządzać relacjami z klientami. Dzięki
    chatbotom możesz usprawnić proces obsługi bez konieczności angażowania pracowników w każdy
    kontakt z klientem.
    Sztuczna inteligencja pozwoli ci także na zwiększenie wartości koszyka zakupowego poprzez system
    rekomendacji produktowych. Na podstawie zachowania klienta na stronie twojego sklepu www,
    program AI przedstawi mu dodatkowe produkty, które mogą go zainteresować.
    Kolejnym sposobem na wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie jest segmentowanie
    odbiorców przez programy AI. Pozwoli ci na tworzenie kampanii reklamowych z odpowiednio
    dopasowanym przekazem do poszczególnych grup docelowych.
    Do tego sztuczna inteligencja w biznesie sprawdza się jako sposób na optymalizację operacji łańcucha
    dostaw. Programy AI potrafią przewidywać ceny materiałów czy wysyłki, dzięki czemu możesz
    zaplanować zatowarowanie w okresie, kiedy jest to najbardziej opłacalne. Poza tym sztuczna
    inteligencja pomaga kierowcom w znalezieniu najszybszej trasy, co skraca czas dostawy.

Podstawy wdrożenia AI w biznesie


W teorii sztuczną inteligencję można wykorzystać w dowolnym biznesie. W praktyce nie jest to takie
proste. Dlaczego? Przede wszystkim, aby programy AI faktycznie były użyteczne, musisz dysponować:

  • jakościowymi danymi,
  • odpowiednią ilością danych,
  • wiedzą dziedzinową.
    Przyjrzyjmy się temu bliżej.
    W przypadku sztucznej inteligencji często przypominany zasadę „garbage in, garbage out”. Oznacza to, że na podstawie słabej jakości danych, uzyskasz równie kiepskie wyniki. Zatem, jeśli dane, którymi dysponujesz, są: zanieczyszczone, tendencyjne, nieaktualne lub niepełne, wykorzystanie sztucznej inteligencji do rozwiązania określonego problemu może okazać się niemożliwe.

Poza wysoką jakością danych potrzebujesz również ich odpowiedniej ilości. Dlaczego? Ponieważ
programy komputerowe oparte na AI korzystają z dużych zbiorów danych do tego, aby nauczyć się
rozpoznawać określone wzorce i na ich podstawie wciągać wnioski. Bez odpowiednio dużej bazy
danych algorytm może nie mieć wystarczających informacji, aby poprawnie wywiązywać się z zadań,
do których został stworzony.
A czym jest wiedza dziedzinowa? Wiedza dziedzinowa pozwala na poprawne interpretowanie
uzyskiwanych wyników oraz wykrywanie ewentualnych błędów popełnionych przez AI. Poza tym
dzięki wiedzy dziedzinowej będziesz w stanie zadawać sztucznej inteligencji odpowiednie pytania, czy
wydawać jej właściwe polecenia.

Przykłady zastosowania AI w różnych branżach i najpopularniejsze narzędzia AI


Przyjrzymy się, do czego można wykorzystać sztuczną inteligencję w zależności od branży.
– Branża finansowa i ubezpieczeniowa – prognozowanie danych finansowych, automatyzacja
procesów księgowych i inwestycyjnych, wykrywanie oszustw, ocena ryzyka, underwriting,
zarządzanie szkodami.
– Logistyka- zarządzanie łańcuchem dostaw, planowanie tras transportu i optymalizacji
magazynowania.
– Przemysł — automatyzacja procesów produkcyjnych, zarządzanie zasobami, prognozowanie
zapotrzebowania.
– Marketing – analizowanie danych o klientach i ich zachowań, wsparcie przy tworzeniu treści
marketingowych.
Z kolei do narzędzi AI, które cieszą się największą popularnością zaliczamy przede wszystkim
ChatGPT, który służy do generowania treści i dostarczania informacji, jakie można wykorzystać do
działań marketingowych. Do tworzenia unikalnych treści przyda się Compose AI, a w przypadku
generowania obrazów sprawdzi się narzędzie MidJourney. Z kolei do obsługi klienta online można
wykorzystać LivePerson AI.

Kiedy można zrezygnować z AI w biznesie?


Jak widzisz, programy bazujące na sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie wykorzystać w
najróżniejszych branżach i przedsięwzięciach. Jednak czasem warto postawić na prostsze i tańsze
rozwiązania. Kiedy zatem można zrezygnować z AI? Oto przykłady:

  • gdy AI można zastąpić prostą automatyzacją – np. wiadomość SMS z przypomnieniem terminu
    wizyty w salonie kosmetycznym zamiast voicebota dzwoniącego do klienta,
  • gdy AI można zastąpić prostą analizą danych – np. przewidywanie, o której godzinie najlepiej
    wrzucać posty na Instagram,
  • gdy ryzyko popełnienia błędów przez AI jest zbyt wysokie – np. w diagnostyce chorób czy
    planowaniu leczenia,
  • gdy system wymaga natychmiastowych odpowiedzi – np. w przypadku high frequency trading,
  • ze względów etycznych – np. jeśli zgromadzone dane mogłyby zostać wykorzystane do manipulacji
    czy dyskryminacji.

Podsumowanie


Korzyści, jakie daje AI w przypadku biznesu, są olbrzymie. Jednak, aby w pełni je wykorzystać,
niezbędna jest odpowiednia ilość jakościowych danych i wiedza, jak ze sztucznej inteligencji
korzystać. Warto także mieć na uwadze, że czasem warto postawić na prostsze i tańsze rozwiązania,
niż programy bazujące na sztucznej inteligencji. Niemniej jednak w wielu przypadkach możliwości,
jakie daje sztuczna inteligencja, będą w stanie skutecznie zaoszczędzić czas i pieniądze wielu
przedsiębiorcom dzięki automatyzacji rutynowych prac, usprawnieniu najważniejszych procesów i
zwiększeniu efektywności.