Branża gier wideo od lat dostarcza rozrywkę milionom graczy na całym świecie i nie byłoby to możliwe bez rozwoju sztucznej inteligencji (AI). Od inteligentnych postaci sterowanych komputerowo po realistyczne efekty wizualne i generowanie świata gry, AI ma coraz większy wpływ na kierunek, w którym ewoluują gry wideo. Przyjrzyjmy się bliżej, gdzie to wszystko się zaczęło i jak branża gier wykorzystuje sztuczną inteligencję.
Historia AI w grach wideo
Początki sztucznej inteligencji sięgają lat 50. XX wieku, ale pierwsze zalążki AI w grach wideo pojawiły się na początku lat 70. wraz z powstaniem gry „Pong”, w której komputerowo sterowany przeciwnik mógł odbijać piłkę. Następnie ukazało się „Space Invaders”, ale to wykorzystanie algorytmów AI w grze „Pac-Man” zrobiło ogromne wrażenie na branży. W tej grze komputerowo sterowani przeciwnicy (kultowe duszki) mogli podejmować decyzje, czy ścigać gracza, czy poruszać się w losowych miejscach na ekranie. Duszki mogły również uciekać od gracza, gdy gracz miał moc, by je zniszczyć.
Kolejny przełom w wykorzystaniu AI w grach nastąpił w 1989 roku, kiedy SEGA wydała „Golden Axe”. Co było w tym przełomowego? Od tego momentu wrogowie nie czekali biernie, aż gracz zaatakuje; mogli zbliżać się do gracza, a nawet atakować od tyłu. W 1994 roku „Warcraft” wprowadził algorytmy wyszukiwania ścieżek, pozwalając jednostkom omijać przeszkody, podążać za wrogami i poruszać się po określonym terenie.
Inne przykłady wykorzystania AI w grach obejmują:
- „Golden Eye 007”, gdzie wrogowie szukali zabójcy swojego poległego towarzysza i stawali się bardziej ostrożni, widząc śmierć towarzysza.
- Gry takie jak „Half-Life”, „Thief: The Dark Project” i „Metal Gear Solid”, gdzie wrogowie mogli ze sobą współpracować.
- „Unreal Tournament”, gdzie boty uczyły się na podstawie zachowań graczy i odpowiednio dostosowywały swoje działania.
- „The Sims”, które wprowadziło system potrzeb, o których bohaterowie gry mogli komunikować.
W kolejnych latach rozwój AI w grach był kontynuowany, wprowadzając nowe rozwiązania, które sprawiały, że rozgrywka stawała się ciekawsza, trudniejsza, a przede wszystkim realistyczna.
Czym jest AI w grach i jakie są jej korzyści?
Każdy poruszający się element w grze jest zarządzany przez AI, a celem sztucznej inteligencji jest obserwacja, a następnie symulacja ludzkiego zachowania. Ma to na celu sprawić, by działania proponowane przez skomputeryzowaną rozgrywkę wydawały się jak najbardziej naturalne i inteligentne. Im bardziej złożony algorytm zastosowany w danej grze, tym więcej możliwości mają postacie niegrywalne (NPC) i elementy otoczenia.
Sztuczna inteligencja w grach jest wykorzystywana do:
- Personalizowania treści gry, pozwalając grom dostosować się do indywidualnych stylów i preferencji graczy.
- Kontrolowania postaci niegrywalnych (NPC), aby uczynić je bardziej realistycznymi i przekonującymi.
- Projektowania poziomów i generowania treści, umożliwiając tworzenie unikalnych, losowo generowanych światów, które gracze mogą eksplorować.
- Analizy i balansowania rozgrywki, czyniąc gry, zwłaszcza multiplayerowe, bardziej sprawiedliwymi i satysfakcjonującymi.
Podsumowując, dzięki sztucznej inteligencji gry stają się przyjemniejsze i zapewniają graczom bardziej satysfakcjonujące wrażenia z gry. Pokonanie przeciwnika, który aktywnie próbuje cię przechytrzyć, jest bardziej satysfakcjonujące niż wygrana z przewidywalnym wrogiem, który nie reaguje na twoje działania.
Niezaprzeczalne jest, że sztuczna inteligencja sprawia, że gry są bardziej różnorodne i realistyczne. Jednak AI w grach ma również swoje wady. Ponieważ sztucznej inteligencji brakuje takich cech, jak empatia i dobry gust, może proponować rozwiązania, które mogą nie być cenne dla graczy. Dlatego istnieje potrzeba pewnych ograniczeń, a raczej nadzoru nad kreatywnością AI.
Metody wykorzystania AI w grach
Twórcy gier używają różnych algorytmów AI do projektowania gier, ponieważ zachowanie poszczególnych postaci różni się w zależności od sytuacji. Ruch, walka i dialog, na przykład, wyglądają inaczej. Gatunek i styl rozgrywki również determinują użycie konkretnych algorytmów.
Niemniej jednak, dzięki algorytmom AI, możliwe jest:
- Tworzenie planów działania.
- Rozwiązywanie problemów decyzyjnych.
- Angażowanie się w planowanie strategiczne.
Cele te są osiągane za pomocą algorytmów takich jak:
Algorytm A* do wyszukiwania ścieżek, który określa najlepszą trasę dla postaci z punktu A do punktu B
Algorytmy stadne.
Algorytmy stanu świadomości.
Drzewa decyzyjne.
Generative AI w grach wideo
Podstawą Generatywnej AI w grach są algorytmy uczenia maszynowego, które są w stanie generować nowe treści na podstawie tego, czego się nauczyły. Dlaczego to jest ważne? Twórcy gier od dawna stoją przed wyzwaniem tworzenia gier, które utrzymają zaangażowanie graczy. Wymaga to ogromnych zasobów, aby projektować duże i atrakcyjne światy, złożone postacie, nieliniowe narracje i personalizację rozgrywki. Generatywna AI zwalnia twórców z tych obciążeń poprzez:
- Generowanie dynamicznych, rozgałęziających się historii, które gra może opowiadać na różne sposoby w zależności od decyzji gracza.
- Dostosowywanie gry w czasie rzeczywistym do poziomu umiejętności gracza, w zależności od tego, czy gracz radzi sobie lepiej, czy gorzej w miarę postępów w grze.
- Szybkie wdrażanie ulepszeń w grze na podstawie opinii graczy.
Przykłady Generatywnej AI obejmują Chat GPT, Bard, DALL-E, MidJourney i DeepMind.
Chat GPT – co to jest i jak wykorzystywany jest w branży gier wideo?
Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) to zaawansowany model językowy, który potrafi generować tekst, odpowiadać na pytania i angażować się w płynne, interaktywne rozmowy z użytkownikami. Ale skąd Chat GPT wie, co pisać? Chat GPT analizuje i przetwarza ogromne ilości danych tekstowych, w tym artykuły, książki i treści internetowe.
Jak więc Chat GPT jest wykorzystywany w świecie gier? W tym środowisku Chat GPT jest odpowiedzialny za generowanie naturalnie brzmiących rozmów z graczami. To sprawia, że gra staje się bardziej interaktywna i wciągająca, zwiększając poczucie immersji.
Branża gier wideo od samego początku polegała na sztucznej inteligencji. Wraz z postępem technologicznym i wzrostem mocy obliczeniowej, możliwości AI stale się rozszerzają.
Sztuczna inteligencja w grach wideo – podsumowanie
Branża gier wideo od samego początku bazuje na sztucznej inteligencji. Wraz z postępem technologicznym i wzrostem mocy obliczeniowej możliwości AI nieustanie się rozszerzają. Dzięki temu twórcy gier mogą wzbogacać rozgrywki o nowe elementy, a także generować dynamiczne i interaktywne światy wirtualne.