Branża gier od lat dostarcza rozrywkę milionom graczy na całym świecie. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie rozwój sztucznej inteligencji. Od inteligentnych postaci komputerowych, poprzez realistyczne efekty wizualne po generowanie świata gry, AI ma coraz większy wpływ na kierunek, w jakim rozwijają się gry wideo. Przyjrzyjmy się, od czego to wszystko się zaczęło i w jaki sposób branża gier korzysta ze sztucznej inteligencji.
Historia AI w grach wideo
Początki sztucznej inteligencji sięgają lat 50. XX wieku, a już na początku lat 70. powstała pierwsza gra, która wykorzystywała zalążki AI. Był to „Pong”, czyli gra, w której komputerowy przeciwnik potrafił odbijać piłeczkę. Następnie wydano „Space Invaders”, ale dopiero wykorzystanie algorytmów AI w grze „Pac-Man” zrobiło na branży duże wrażenie. W ramach tej rozgrywki komputerowi przeciwnicy gracza (kultowe już duszki) mogli podejmować decyzję, czy należy śledzić gracza, czy też wybrać się w losowe miejsce na planszy. Duszek potrafił także uciekać przed graczem, gdy ten miał zdolność do zniszczenia go.
Na kolejny przełom w wykorzystaniu AI w grach musieliśmy zaczekać do 1989, gdy SEGA wydała grę „Golden Age”. Co było w niej przełomowego? Otóż od tego momentu przeciwnicy nie czekali biernie na atak gracza, ale sami potrafili podejść do niego, a także zaatakować go od tyłu. Z kolei „Warcraft” z 1994 roku wykorzystywał algorytmy wyszukiwania ścieżek. Pozwalało to jednostkom na omijanie przeszkód, podążanie za wrogiem i przemieszczanie się po wskazanym terenie.
Inne przykłady wykorzystania AI w grach to m.in.:
– gra „Golden Eye 007”, w której wrogowie na widok zabitego kolegi zaczynali szukać jego mordercy, a sami stawali się ostrożniejsi,
– gry „Half Life”, „Thier: The Dark Project”, „Metal Gear Solid”, w których przeciwnicy gracza umieli ze sobą współpracować,
– gra „Unreal Tournament”, w której boty uczyły się zachowań graczy i dopasowywały do tego własne działania,
– gra „The Sims”, w której wprowadzono system potrzeb, które postaci gry umiały komunikować.
Kolejne lata przynosiły rozwój dotychczasowy i wprowadzanie nowych rozwiązań opartych o AI, które sprawiały, że rozgrywka stawała się ciekawsza, trudniejsza, a przede wszystkim bardziej realistyczna.
Czym jest AI w grach i jakie się tego zalety?
Każdy ruchomy element w grze zarządzany jest przez AI. Z tego względu zadania sztucznej inteligencji polegają na obserwacji, a następnie symulowaniu zachowania człowieka. Wszystko po to, aby działania proponowane przez komputerową rozgrywkę wydawały się jak najbardziej naturalne i inteligentne. Im bardziej złożony algorytm zostanie zastosowany w danej grze, tym więcej możliwości będą miały postacie niegrywalne (z ang. non-player characters, czyli NPC) i elementy otoczenia.
Sztuczna inteligencja w grach wykorzystywana jest m.in. do:
– personalizacji zawartości gry – dzięki czemu gra dopasowuje się do stylu i preferencji poszczególnych graczy,
– sterowania postaciami niezależnymi (NPC) – dzięki czemu są one bardziej realistyczne i przekonujące,
– projektowania poziomów i generowania treści – co umożliwia tworzenie unikatowych, losowych światów, które gracze mogą eksplorować,
– analizy i balansowania rozgrywki – co sprawia, że gra, zwłaszcza wieloosobowa, staje się bardziej sprawiedliwa i satysfakcjonująca.
Podsumowując, dzięki sztucznej inteligencji gry stają się przyjemniejsze w odbiorze i zapewniają graczom bardziej satysfakcjonujące wrażenia z rozgrywki. W końcu pokonanie przeciwnika, który sam aktywnie chce nas przechytrzyć, daje większą radość, niż wygranie z wrogiem, który zachowuje się przewidywanie i nie potrafi reagować na nasze zachowanie.
Nie da się ukryć, że sztuczna inteligencja sprawia, że gry stają się bardziej urozmaicone i realistyczne. Jednak AI w grach ma również i wady. Jako że sztuczna inteligencja nie ma takich cech jak empatia, czy dobry smak, może ona proponować rozwiązania, które nie będą wartościowe dla gracza. Stąd konieczność pewnych ograniczeń, czy też raczej nadzoru nad pomysłowością sztucznej inteligencji.
Metody wykorzystania AI w grach
Twórcy wykorzystują kilka różnych algorytmów sztucznej inteligencji do projektowania gier. Wszystko dlatego, że inaczej oblicza się zachowanie poszczególnych postaci w zależności od sytuacji. Po prostu inaczej wygląda to podczas poruszania się, walki czy rozmowy. Również gatunek i sposób rozgrywki determinuje wykorzystanie takich, a nie innych algorytmów.
Niemniej jednak dzięki algorytmom sztucznej inteligencji możliwe jest:
– tworzenie planu działania,
– rozwiązywanie problemów decyzyjnych,
– planowanie strategiczne.
W tym celu wykorzystywane są takie algorytmy jak:
– algorytm stadny,
– algorytm stanów świadomości,
– drzewa decyzyjne,
– tzw. Algorytm A do wyszukiwania ścieżek, czyli nakreślania drogi postaci z punktu A do punktu B.
Generative AI w grach wideo
Podstawą Generative AI w grach są algorytmy uczenia maszynowego, które potrafią generować nową zawartość na podstawie tego, czego już się nauczyły. Dlaczego jest to tak istotne?
Twórcy od dawna stoją przed wyzwaniem tworzenia gier, które pozwolą na utrzymanie zaangażowania graczy. A to wymaga ogromnych zasobów, które umożliwiają projektowanie dużych i atrakcyjnych światów, złożonych postaci, nieliniowej fabuły oraz personalizacji rozgrywki. I właśnie w tych aspektach Generative AI odciąża programistów, poprzez m.in.:
– tworzenie dynamicznych, wielowątkowych historii, które gra może opowiedzieć na różne sposoby, w zależności od decyzji podejmowanych przez gracza
– bieżące dopasowywanie gry się do poziomu gracza, w zależności od tego, czy ten wraz z biegiem rozgrywki radzi sobie coraz lepiej lub gorzej
– szybkie nanoszenie poprawek do gry na podstawie opinii graczy.
Przykładami Generative AI są m.in. Chat GPT, Bard, DALL-E, MidJourney czy DeepMind.
Chat GPT – co to jest i jak wykorzystywany jest w branży gier wideo?
Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) to zaawansowany model językowy, który generuje tekst, czyli odpowiada na pytania oraz prowadzi płynne, interaktywne rozmowy z użytkownikami. A skąd Chat GPT wie, co ma napisać? Chat GPT analizuje i przetwarza ogromne ilości danych tekstowych: artykułów, książek czy treści na stronach www.
A jak Chat GPT wykorzystywany jest w świecie gier? W tym środowisku odpowiada on za generowanie naturalnie brzmiących konwersacji z graczami. Dzięki temu gra staje się bardziej interaktywna i angażująca, co zapewnia efekt pełniejszej immersji.
Sztuczna inteligencja w grach wideo – podsumowanie
Branża gier wideo od samego początku bazuje na sztucznej inteligencji. Wraz z postępem technologicznym i wzrostem mocy obliczeniowej możliwości AI nieustanie się rozszerzają. Dzięki temu twórcy gier mogą wzbogacać rozgrywki o nowe elementy, a także generować dynamiczne i interaktywne światy wirtualne.